Ryanair is de eerst opgerichte en op dit moment grootste low-budget luchtvaartmaatschappij voor continentale vluchten binnen Europa. Naast dat ze bekend staan om het grote aanbod goedkope vluchten, is het bedrijf ook als een van de weinige prijsvechters een winstgevende vliegmaatschappij.
Groot aantal vluchten
Ryanair voert meer dan 1800 dagelijkse vluchten uit en zelfs meer dan 500.000 per jaar en heeft 85 bases. Er zijn ongeveer 1800 low-fare routes die door Ryanair worden gevlogen, waardoor 200 bestemmingen in 34 landen met elkaar worden verbonden. De vloot van Ryanair bestaat uit 360 nieuwe Boeing 737-800 vliegtuigen. Tegen 2024 wil Ryanair 305 nieuwe Boeing-toestellen inzetten. Op dit moment werken bij Ryanair 12000 professionals die samen 106 miljoen passagiers naar de plaats van bestemming brachten in het afgelopen jaar. Daarnaast krijgt het bedrijf al 31 jaar een goede beoordeling op het gebied van veiligheid en is het nummer 1 in Europa wat betreft on-time performance.
Geschiedenis van Ryanair
Ryanair is een Iers bedrijf opgericht in 1985 door zakenman Tony Ryan. Het bedrijf startte aanvankelijk als ‘reguliere’ maatschappij maar veranderde de jaren daarna van koers en richte zich op low-cost vluchten. Dit alles in navolging van de succesformule van Southwest Airlines uit de VS. Onder leiding van de huidige CEO Michael O’Leary werd de formule verfijnd en werd de maatschappij een van de meest succesvolle low-budget vliegmaatschappij ter wereld.
Hoe komt het dat Ryanair zo goedkoop is?
Een gedeelte van de lagen prijzen dankt Ryanair aan de strakke onderhandelingen die ze voeren met de luchthavens van (potentiële) bestemmingen en een aantal andere kostenbesparende maatregelen zoals een uitgekiende website. Maar, het grote geheim achter de goedkope vluchten van Ryanair is de zogenaamde ‘no-frills’ formule. Dit houdt in dat het bedrijf vluchten aanbiedt zonder fratsen. Alle niet-essentiële onderdelen van de diensten zijn weggelaten en dit leidt tot lagere prijzen. Sommige kosten worden doorberekend aan de klant en komen alsnog bovenop de totaalprijs van de vlucht, maar sommige kostenbesparingen leiden ook tot kostenbesparingen voor de klant.
Vliegen zonder fratsen
Door het no-frills principe worden de basisvliegkosten dus laag gehouden waardoor de maatschappij zijn vluchten tegen lage kosten kan aanbieden. Alle extra’s dienen echter wel betaald te worden. Zo moet er worden betaald voor het inchecken van bagage en het inchecken bij de luchthaven. Ook zijn eten en drinken aan boord niet inbegrepen in de prijs. Verder zorgt het weglaten van fratsen ook simpelweg voor kostenbesparingen bij de maatschappijen die dus kunnen worden doorberekend in de prijs naar de consument waardoor deze een goedkoper vliegticket kan kopen. Ten eerste wordt er bij Ryanair bespaard op entertainment en overbodige luxe en opsmuk aan boord. Ook wordt er vaker gebruik gemaakt van kleinere luchthavens buiten de stad waardoor de klanten goedkoper kunnen vliegen. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van een eenvoudig prijsschema voor de vliegtickets. Ook heeft Ryanair identieke vliegtuigen waardoor het onderhoud van de vliegtuigen ook goedkoper is. Simpelere stoelen zonder verstelbare rug- en armleuningen zijn ook een flinke besparing omdat deze stoelen minder snel kapot gaan. Daarnaast verdient Ryanair geld met reclame in vliegtuigen, gaat de verkoop van de tickets voor 98% via internet en blijven de vliegtuigen zo lang mogelijk in de lucht en zijn er zo kort mogelijke tussenstops voor een optimaal rendement van de vliegreizen.